Benzín E10 - Vše, co potřebujete vědět!

Benzín E10 - Vše, co potřebujete vědět!
Nové palivo E10

Benzín E10 byl zavedený v celé EU s cílem nižší produkce C02 a také z důvodu snížení spotřeby neobnovitelných zdrojů ropy. Tento typ benzínu je od ledna 2024 k dispozici také v České republice a nahradí zejména Natural 95 ve specifikaci E5.  Písmeno E značí etanol (biolíh), který se přidává do benzínu – benzín E10 tedy obsahuje maximální množství 10 % bioetanolu a 90 % benzínu. Na některých čerpacích stanicích najdeme i nadále benzín s příměsí 5 % biolihu, ale jejich nabídka bude značně omezena (např. 98oktanový benzín od EuroOilu). 

 

Skladování benzínu E10

Je třeba zmínit, že biolíh obsažený v benzínu je hygroskopický, což znamená, že na sebe váže vzdušnou vlhkost, a právě tato vlastnost může způsobit zvýšenou korozi kovových součástí palivového systému. Je tedy nutné vyhnout se delšímu skladovaní a dbát na informace uvedené v návodu k použití. Změny teplot a vzdušná vlhkost urychlují uvolňovaní těkavých složek benzínu, a vázání vzdušné vlhkosti na líh, což zapříčiní vznik kalů a usazenin, které se začnou hromadit na dně kanystru. Tímto způsobem může dojít až k úplnému oddělení biolihu od benzínu! Protřepání kanystru nebude mít žádný účinek, jelikož již nedojde ke spojení těchto dvou složek. Pokud takové palivo použijeme, může dojít k ucpání drobných otvorů karburátoru a jeho poškození, případně i k zadření motoru, protože toto palivo nebude mít dostatečné mazací schopnosti. Palivo doporučujeme skladovat v odpovídající nádobě, a ne déle než 30 dnů!

Správné zazimování stroje

S tímto spojené je i správné zazimování stroje po sezoně, protože se stroj nebude používat několik měsíců. Je třeba brát zřetel na to, abychom z nádrže vylili veškeré palivo, stroj nastartovali a nechali ho běžet, dokud nespotřebuje zbytky paliva z palivových cest a karburátoru.

Odeslat článek známému   Vytisknout